6 نوع قرعه کشی در شطرنج که باید بدانید و برنده شوید !!

6 نوع قرعه کشی در شطرنج که باید بدانید و برنده شوید !!

6 نوع قرعه کشی در شطرنج که باید بدانید

هر بازی شطرنج با برنده یا بازنده بـه اتمام نمیرسد. نتیجه سومی وجوددارد کـه بخش بسیار مهمی از بازی شطرنج اسـت – تساوی. در شطرنج ؛ یک امتیاز بسیار کوچک همیشه برای ادعای پیروزی کافی نیست. وجود تساوی بـه این معنی اسـت کـه بازیکنی کـه مشکل دارد منابع لازم برای فرار بدون باخت را دارد کـه عمق استراتژیک زیادی بـه شطرنج می افزاید. چندین روش مختلف وجوددارد کـه در ان یک بازی شطرنج ممکن اسـت با تساوی بـه اتمام برسد.6 نوع قرعه کشی در شطرنج کـه باید بدانید را دراین پست مطالعه نمایید.

 

با توافق قرعه کشی کنید

یک راه ساده برای پایان بازی شطرنج این اسـت کـه هردو بازیکن توافق کنند کـه بازی باید مساوی باشد. این اغلب زمانی اتفاق میوفتد کـه هردو بازیکن متوجه میشوند هیچ کدام شانسی برای برنده شدن ندارند ؛ اما خطای بسیار بعید را از یک طرف یا طرف دیگر منع میکند. البته بسته بـه قدرت بازیکنان ؛ خطایی کـه بعید بـه نظر می‌رسد متفاوت اسـت. قرعه کشی با توافق در بالاترین سطح شطرنج بسیار رایج اسـت.

 

از تساوی توافق شده نیز میتوان بـه صورت استراتژیک در بازی مسابقات استفاده کرد. اگر بازیکنی بتواند با تساوی پیش برود یا برنده جایزه شود ؛ ممکن اسـت تساوی را ارائه دهد حتی اگر موقعیت بسیار مطلوبی داشته باشد تا خطر باخت را از بین ببرد. اگر تساوی هردو بازیکن رضایت بخش باشد ؛ حتی ممکن اسـت در اوایل بازی بدون مبارزه زیاد بـه تساوی برسیم. با این حال ؛ موافقت با تساوی قبل از انجام بازی خلاف قوانین شطرنج اسـت.

 

6 نوع قرعه کشی در شطرنج که باید بدانید

بن بست

بن بست رخ می‌دهد زمانی کـه یک بازیکن در چک کرده اسـت اما هیچ حرکت قانونی را بـه. این اغلب در بازیهای بین مبتدیان اتفاق میوفتد. در چنین بازی هایي ؛ اغلب یک بازیکن در زمینه مواد جلوتر میرود ؛ اما تکنیک هاي‌ اصلی مات کردن را درک نمیکند . اغلب ؛ این امر بـه بن بست می انجامد ؛ زیرا طرف قوی‌تر نمیتواند یک مات شیک پیدا کند ؛ اما در عوض ؛ سلطان را بـه دام انداخته بدون آنکه واقعاً ان را تحت بازرسی قرار دهد.

 

بن بست ها یقیناً در میان مبتدیان بیشتر از بازی هاي‌ بین بازیکنان قوی رایج اسـت ؛ اما مطمئناً حتی در شطرنج سطح بالا نیز بی سابقه نیست. تاکتیک هایي کـه میتوانند بـه بن بست برسند ؛ گاهی اوقات یک منبع پس انداز برای بازیکنی اسـت کـه بـه نظر می‌رسد در حال شکست اسـت.

 

تکرار سه گانه

اگر موقعیت یکسانی با یک بازیکن برای حرکت سه بار در طول بازی حاصل شود ؛ هر یک از بازیکنان ممکن اسـت بلافاصله ادعای تساوی کنند. روش ادعای این قرعه کشی بین مجموعه هاي‌ قوانین تا حدودی متفاوت اسـت ؛ اما خود این قانون در همه ی موارد نسبتاً استاندارد اسـت. این قانون برای متوقف کردن بازی هایي وجوددارد کـه در انها هردو طرف بـه سادگی حرکات را تکرار می‌کنند.

 

شایان ذکر اسـت کـه هیچ قانون واقعی وجود ندارد کـه بـه بازیکنان اجازه دهد با چک دائمی تساوی خودرا اعلام کنند. با این حال ؛ قانون تکرار سه گانه «همراه با قرعه کشی بعدی» این احتمال را پوشش میدهد. اگر یکی از بازیکنان بارها و بارها بدون هیچگونه راهی برای فرار رقیب فرود بیاورد ؛ در نهایت همان موقعیت را سه بار تکرار میکند و وادار بـه تساوی میشود.

 

قانون پنجاه حرکت

قانون پنجاه حرکت یکی از کمترین قوانین در شطرنج اسـت. این قانون اساساً بیان می‌کند کـه اگر پس از پنجاه حرکت هردو بازیکن پیشرفتی حاصل نشود ؛ بازی مساوی اعلام میشود. پیشرفت با گرفتن هر قطعه یا حرکت یک پیاده تعریف میشود. اگر پنجاه حرکت توسط هر بازیکن بدون وقوع هر یک از این رویدادها انجام شود ؛ هر یک از بازیکنان ممکن اسـت ادعای تساوی کند.

 

مواد جفت گیری ناکافی است

اگر هیچ یک از بازیکنان مواد کافی برای مات کردن بازیکن دیگر نداشته باشد ؛ بازی بلافاصله بـه تساوی می انجامد. نمونه هایي از مواد جفت گیری ناکافی شامل یک اسقف یا یک شوالیه اسـت. در عده اي از مجموعه قوانین ؛

 

نمی‌توان از این قاعده استفاده کرد مگر این کـه بـه معنای واقعی کلمه امکان جفت گیری رقیب بعد از هر گونه حرکت قانونی وجود نداشته باشد. بر اساس این قوانین ؛ دو شوالیه بـه عنوان مواد جفت گیری درنظر گرفته می‌شوند ؛ مانند تعداد زیادی از موقعیت هاي‌ دیگر کـه در ان یک طرف احتمالاً میتواند خودرا بـه یک مات چک تبدیل کند.

6 نوع قرعه کشی در شطرنج که باید بدانید

تلاش برای اصلاح قوانین ترسیم

تعداد زیادی از بازیکنان ؛ طرفداران و مقامات شطرنج سعی کرده اند راه هایي را برای کاهش تعداد تساوی در شطرنج بیابند – اغلب با هدف جذابیت بیشتر شطرنج برای تماشاگران. یک راه حل کاهش انگیزه امتیاز دهی بـه تساوی بوده اسـت.

 

بـه عنوان مثال ؛ عده اي از مسابقات از امتیاز “فوتبال” برای جدول رده بندی خود استفاده می‌کنند. در حالی کـه بازیکنان طبق معمولً یک امتیاز برای برد و نیم امتیاز برای تساوی دریافت می‌کنند ؛ این مسابقات سه امتیاز برای برد و یک امتیاز برای تساوی دریافت می‌کند.

 

اکثر تلاشهای دیگر در درجه اول بـه منظور کاهش تعداد قرعه کشی هاي‌ توافق شده ؛ بـه ویژه در سطوح بالاتر بازی بوده اسـت. در عده اي از تورنمنت ها از قوانینی استفاده میشود کـه در ان بازیکنان اجازه ندارند با تساوی قبل از یک مرحله مشخص در بازی موافقت کنند ؛ مانند حرکت سی ام.

 

پیشنهاد دیگر این اسـت کـه یا پیشنهاد قرعه کشی را بـه طور کامل حذف کنید یا همه ی پیشنهادات قرعه کشی را باید از طریق مدیر یا داور مسابقات انجام دهید ؛ کـه میتواند از بازیکنان بخواهد کـه بازی را ادامه دهند در صورتی کـه احساس کرد دراین پست زندگی باقیمانده اسـت.

 

منبع این مطلب: azkacollection.net


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *