ورزش mma آموزش طریقه وارد شدن مسابقات mma

ورزش mma آموزش طریقه وارد شدن مسابقات mma

آموزش طریقه وارد شدن مسابقات mma

ورزش mma سال هاي‌ اخیر را می توان بـه عنوان یکی از بهترین دوران ها برای ورزش هاي‌ رزمی دانست، دراین عصر جدید از ورزش هاي‌ رزمی، جوانان ایرانی نیز از دختران و پسران گرفته تا مردان میانسال افتخار هاي‌ زیادی را دراین ورزش هاي‌ رزمی بـه دست آورده اند کـه متاسفانه بـه دلیل محدودیت هاي‌ زیادی کـه در ایران وجوددارد.

 

از خیلی از این ورزش ها محرومند. امروز قصد داریم راجب رشته ورزشی MMA صحبت کنیم و بـه سوال mma چیست نیز پاسخ دهیم و ببینیم تاریخ این رشته از چه زمانی شروع شده اسـت و دارای چه قوانینی می‌باشد. با ما همراه باشید چرا کـه دراین زمینه چند سایت شرط بندی بوکس هم معرفی کرده ایم.

 

ورزش سایر رشته ها

خطرناک‌ترین رشته جهان را بشناسیدرشته ورزشی MMA مدتی اسـت کـه در بین ورزشکاران ایرانی طرفداران زیادی پیدا کرده و شاهد کوچ تعداد قابل توجهی از ملی‌پوشان رشته هاي‌ مختلف بـه این رشته هستیم.گروه ورزش/شهرآرانیوز، امیر علی‌اکبری، جواد محجوب و حالا خواهران منصوریان. چه مسائلی باعث می شود تا از کشتی‌گیر تا ووشوکار، عطای حضور در رشته سابق را بـه لقایش ببخشند و جذب MMA شوند؟

ورزش mma آموزش طریقه وارد شدن مسابقات mma

MMA یا هنر‌های رزمی ترکیبی

رشته‌اي رزمی کـه مبارزان در آن می توانند از ضربه‌هاي‌ مشت، آرنج، زانو، پا، فنون درگیری و گلاویزی ایستاده، در خاک، فنون پرتابی و قفل مفاصل استفاده کنند. MMA شامل ترکیبی از تمام ورزش‌هاي‌ رزمی اسـت و بزرگ ترین و معتبرترین سازمان‌هاي‌ برگزاری این مسابقات، سازمان‌هاي‌ یواف‌سی، استریک‌فورس و ریزین هستند.

در MMA از ورزش‌هاي‌ مختلفی باید بهره بگیرید تا بـه پیشرفت کامل برسید و بتوانید در برابر رقبا هم جان سالم بـه در ببرید و هم برنده باشید.

 

از بوکس بـه عنوان ضربات مشت و نحوهٔ گارد و دفاع و جا خالی دادن
از موی تای بـه عنوان ضربات آرنج و زانو و ساق پا
از کیوکوشین بـه عنوان محکم کردن بدن در برابر ضربات
از تکواندو بـه عنوان ضربات سرعتی و متفاوت پا
از کیک بوکسینگ بـه عنوان ترکیب ضربات دست و پا
از ووشو ساندا بـه عنوان پاسخ دادن بـه ضربات با استفاده از فنون درگیری و گول‌زدن با استفاده ترکیب دست و پا و کشتی
از کشتی بـه عنوان زیرگیری و خاک کردن‌ها
از جودو بـه عنوان فنون پرتابی و خاک
از جوجیتسو برزیلی بـه عنوان فنون در خاک و قفل مفاصل

ورزش mma آموزش طریقه وارد شدن مسابقات mma

تاریخچه MMA

این رقابت‌ها در کل شیوه جدیدی از رقابت‌هاي‌ رزمی محسوب میشود، اما اگر بـه گذشته نگاه کنیم میتوان رگه‌هایي از رقابت‌هاي‌ «وال تودو» کـه از سال ۱۹۲۰ در برزیل برگزار میشود را در MMA امروزی مشاهده کرد و اگر خیلی بـه عقب برگردیم شاید «پانکریشن» این نقش را برعهده بگیرد.

 

بـه طور کلی تفکر ترکیب رشته‌هاي‌ مختلف رزمی، بین سال‌هاي‌ ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ رشد پیدا کرد کـه نقش اصلی را دراین مورد بروس لي بازی کرد. او معتقد بود یک مبارز خوب، یک بوکسور، یک کاراته کا یا یک جودوکا نیست. یک مبارز خوب کسی اسـت کـه خودش رابا هر سبکی وفق داده و توانایی مبارزه در هر استایلی را دارد.

 

این حرف بعد‌ها توسط دانا وایت بـه صورت عملی وارد عرصه رقابت‌هاي‌ رزمی شد. دانا وایت رییس UFC و کسی اسـت کـه امروز او را بـه عنوان پدر MMA می‌شناسند.

 

MMA نوین از سال ۱۹۹۳ با برگزاری مسابقات UFC در ایالات متحده و بـه دنبال آن رقابت‌هاي‌ PRIDE درسال ۱۹۹۷ در ژاپن کلید خورد. این رقابت‌ها ازآن زمان تا بـه حال از نظر قوانین تغییرات زیادی را شاهد بوده اسـت؛ با این هدف کـه این تغییرات بتواند رقابت‌هاي‌ MMA را بـه عنوان یک ورزش بـه جامعه معرفی کرده و گسترش دهد. مسابقات MMA الان در سراسر جهان کاملا شناخته شده ودر ایالات متحده و ژاپن از محبوبیت شگرفی برخوردار اسـت.

ورزش mma آموزش طریقه وارد شدن مسابقات mma

قوانین و مقررات

قوانین پیروزی در مبارزات، تکنیک‌هاي‌ ممنوعه و همچنین شرایط فیزیکی و دکتری مبارزین جهت شرکت در مسابقات MMA در بین سازمان‌هاي‌ مختلف متفاوت اسـت.

 

سازمان‌ها و برگزارکنندگانی کـه در ژاپن و اروپا فعال هستند، عموما از آزادی عمل بیشتری برخوردارند، اما در ایالات امریکا بعضا برگزارکنندگان مجبورند بـه خاطر قوانین کمیسیون‌هاي‌ دکتری و ورزشی ایالت‌هاي‌ مختلف، تغییراتی را در برگزاری مسابقات اعمال کنند.

 

برای مثال جالب اسـت بدانید در فهرست موارد لازم جهت دریافت جواز شرکت در یکی از این مسابقات، علاوه بر سلامت فیزیکی مبارز، معاینه کامل چشم، MRI و آزمایش HIV و هپاتیت نیز بـه چشم میخورد. با اینحال مواردی کـه در ادامه بـه عنوان روش‌هاي‌ پیروزی در مسابقات و همچنین تکنیک‌هاي‌ ممنوعه آورده شده، عموما در سازمان‌هاي‌ برگزار کننده مسابقات MMA اجرا می شوند.

 

پیروزی با ناک اوت

پیروزی با اعلام تسلیم رقیب: ممکن اسـت در هنگام مبارزه، یکی از مبارزین «بـه خاطر اجرای یک تکنیک قفل توسط طرف مقابل یا هر علت دیگری» شکست را بپذیرد. وی باید تسلیم شدنش رابا زدن سه ضربه دست بـه بدن رقیب، تشک یا کف زمین مسابقه یا بـه صورت زبانی اعلام کند.

 

تصمیم داوران: اگر مبارزه بـه درازا کشید، سه داور مسابقه با سیستم امتیازدهی موجود، در مورد برنده مبارزه تصمیم خواهند گرفت.

 

پیروزی بـه علت عدم صلاحیت رقیب: اگر یکی از مبارزین در طول مسابقه ضربه غیرقانونی را اجرا کرده یا بـه دستورات داور بی توجهی کند، اخطار خواهد گرفت کـه اگر تعداد این اخطار‌ها بـه شماره سه برسد، مبارزه فوق فاقد صلاحیت شناخته میشود.

 

همچنین اگر یکی از مبارزین بـه خاطر آسیب دیدگی کـه بـه خاطر اجرای بـه عمد یک ضربه غیرقانونی دیگری بدان دچار شده، قادر بـه ادامه مبارزه نباشد، طرف مقابل فاقد صلاحیت شناخته میشود. درضمن اگر در مبارزه‌اي هردو مبارز مرتکب خشونت و خطا شده یا یکی از مبارزین بـه خاطر آسیب دیدگی کـه بـه خاطر یک ضربه غیرقانونی بـه صورت اتفاقی اجرا شده، قادر بـه ادامه رقابت نباشد، مبارزه بدون برنده پایانه می یابد.

ورزش mma آموزش طریقه وارد شدن مسابقات mma

 

خطا‌ها

برخلاف تصور همگان انجام هر کاری در MMA آزاد نیست ودر رقابت هاي‌ این رشته هم حرکاتی خطا محسوب می شود. فهرست خطاهای MMA بـه شرح زیر اسـت:

– ضربه زدن با سر، حمله بـه چشم ها، کشیدن مو.
– ضربه بـه کشاله ران، پت سر، ستون فقرات و کلیه ها.
– کار روی مفاصل کوچک.
– حمله بـه رقیب هنگام وقفه مسابقه.
– خروج عمدی یا هل دادن بـه بیرون از منطقه مسابقه. گرفتن طناب‌هاي‌ رینگ یا حصار محل مسابقه.
– و پرتاب آب دهان بـه رقیب یا داور
– استفاده از عبارات توهین آمیز درون محل مسابقه نسبت بـه رقیب یا هر یک از اعضای برگزاری مسابقات

 

ورزش mma چیست

باید بدانید کـه نام MMA کمتر از بیست سال اسـت کـه سرزبان ها افتاده و نسبتا یک رشته ورزشی جدید محسوب می شود. تاریخ قبل از این رشته برمی گردد بـه رقابت هایي بـه نام وال تودو کـه درحدود سال 1920 بیشتر در برزیل شهرت زیادی داشت، اما خب این رشته برعکس ام ام اي امروزی از محدودیت هاي‌ بیشتری برخوردار بود. اما اگر کمی بـه عقب تر برویم بـه ورزشی بـه نام پانکریشن برمی خوریم. در واقع برای درک این‌که ورزش mma چیست باید نگاهی بـه این مورد هم داشته باشیم.

 

رشته باستانی پانکریشن

پانکریشن بـه نوعی یک ورزش باستانی محسوب می شود کـه در بیشتر از 650 سال قبل از میلاد مسیح در یونان باستان برگزار می شده اسـت. این را بـه نخستین ورزش رزمی در دنیا می شناسند کـه در آن مردان مثل بوکسور هاي‌ امروزی باهم مبارزه میکردند. این رشته در اصل از دو ورزش بوکس و کشتی تشکیل می شده و یونانی هاي‌ قدیم آنرا بـه هرکول و تسئوس ربط می دادند و چیزی شبیه رستم و سهراب ما برای آنها بود، این سمبل مبارزات آنها بود.

 

باید بدانید کـه این نخستین کسی کـه شروع بـه ترکیب رشته هاي‌ ورزشی کرد و آنرا بـه شکل جهانی بـه مردم دنیا نشان داد کسی نبود جز اسطوره اي بـه نام بروس لي. بروس لي درسال 1960 تا 1970 شکل جدید از مبارزه را بـه دنیا عرضه کرد. او اعتقاد داشت کـه یک مبارز قوی و باهوش نباید خودرا دریک رشته ورزشی محدود کند بلکه بهتر اسـت کـه از ورزش هاي‌ مختلف استفاده کند.

 

این حرف را بارها ما از رئیس و موسس UFC یعنی دانا وایت شنیده ایم تمام مردم او را بـه عنوان پدر MMA می شناسند چرا کـه این دو رشته بسیار شبیه هستند. پس حالا دیگر میدانید کـه پایه و اساس ورزش mma چیست و می توایند کمی حرفه اي تر بـه آن توجه داشته باشید. قبل از توضیحات تکمیلی اگر برایتان سوال اسـت کـه ufc چیست میتوانید از این لینک کمک بگیرید.

 

مخفف mma چیست

رشته ورزشی MMA کوتاه شده عبارت Mixed Martial Arts اسـت و ترجمه پارسی آن هنر هاي‌ رزمی ترکیب شده اسـت. دراین رشته ورزشی ترکیبی از ورزش هاي‌ مختلف مثل بوکس، تکنیک هایي از کشتی و کاراته گرفته شده اسـت. رقابت هاي‌ MMA از کمترین محدودیت هاي‌ ورزشی شامل اسـت و حتی بـه آزاد ترین مسابقات جهان معروف اسـت و از قوانین کمی دارا اسـت. MMA در مکان هاي‌ مختلف دنیا هرساله مسابقه هاي‌ زیادی در دنیا برگزار می شود کـه حتی بعضی از آنها اسم هاي‌ متفاوتی دارند.

 

MMA کـه امروزه می شناسیم نخستین بار درسال 1993 تاریخ خودرا آغاز کرد، این رشته اینطور شروع شد کـه در نخستین مسابقات UFC آن زمان کـه در کشور آمریکا برگزار شد کـه رویسی گریسی بـه بهترین نحو مبارزه خودرا بـه پایان رساند و بعد ازآن در مسابقه PRIDE ژاپن سال 1997 استارت این مسابقات شروع شد.

 

باید بدانید کـه این مسابقات در ابتدا تفاوت هاي‌ زیادی با ام ام اي امروزه داشت اما بـه مرور بـه تکامل رسید و نقص هاي‌ بر طرف شد. ام ام اي الان در کشور هاي‌ زیادی طرفدار هاي‌ بسیاری برای خود پیدا کرده کـه ژاپن و خود کشور آمریکا از کشور های پرطرفدار ترین این بازی محسوب می شوند و همه ی ساله بزرگ ترین مسابقات ام ام اي دراین دو کشور برگزار می شود و ده ها مبارز و صدا ها تماشاچی دراین مسابقات دور هم جمع می شوند.

آموزش تکنیک در MMA

در ام ام اي حرکات و فنون زیادی استفاده می شود کـه بیشتر آنها را می توان در دو گروه خلاصه کرد. گروه اول شامل حرکات و فنون کلیدی اسـت، تکنیک هایي مثل وارد کردن ضربه با زانو، فنون گلاویزی کـه شباهت هاي‌ زیادی بـه کشتی دارد ودر اصل هم از کشتی گرفته شده اسـت. از دیگر تکنیک هایي کـه در MMA استفاده می شود می توان اهرم کردن، قفل کردن مفاصل و تکنیک هایي از خاک کردن نام برد.

 

دسته دوم تکنیک هاي‌ MMA بـه اصطلاح تکنیک هاي‌ غیر قانونی حساب می شوند تکنیک هایي کـه وقتی یک رقیب در جایگاه ضعف قرار می‌گیرد ازآن استفاده میکند و گاهی وقت ها هم بسیار خطرناک اسـت. در مورد این تکنیک ها می شود بـه ضربه بـه سر و چشم، گاز گرفتن، مو کشیدن و استفاده از زانو درصورت نام برد. البته ناگفته نماند کـه بعضی از این ضربات در تعدادی مسابقات خاص و زیر زمینی مشکلی ندارد اما در مسابقات قانونی چیز هایي کـه نام برده شد طبق معمول ممنوع اسـت و خطا محسوب می شود.

 

سبک های mma چیست

یکی از خصوصیات جالبی کـه دراین رشته ورزشی وجوددارد این اسـت کـه شـما از اگر در هر رشته ورزشی دیگری حرفه اي باشید چه سنتی مثل رشته سومو یا ورزشی مثل کیک بوکسینگ می‌توانید دراین رشته شرکت کنید اما فقط قبلش باید یک سری مهارت مثل خاک کردن و مبارزه سرپا را می آموزید کـه برای یک ورزشکار حرفه اي آن قدر زمان بر نخواهد بود.

 

آشنایی با مبارزین MMA

کسانی کـه بـه شکل حرفه اي در MMA فعالیت می‌کنند را می شود بـه عنوان حرفه اي ترین ورزشکار هاي‌ دنیا دانست چرا کـه بـه هیچ سبک بـه خصوصی محدود نیستند و آنها حاصل ترکیبی از ورزش هاي‌ بوکس، کاراته، کشتی و … می باشند. البته قابل ذکر اسـت کـه شـما حتماً نیاز نیست کـه در تمام رشته هاي‌ نام برده شده بـه استادی برسید تا بتوانید در MMA شرکت کنید، شـما فقط نیاز دارید تا مهارت هایي کـه بـه طور کلی در مسابقات استفاده می شود را فرا بگیرید کـه اساتیدی برای این موضوع وجود دارند کـه بـه شـما تنها چیزی را می آموزند کـه نیاز باشد.

 

البته برای درک کامل از این‌که mma چیست باید بدانید بعضی از حرفه اي ها دراین رشته هستند کـه برای هر قسمت از ورزش مربی مخصوص آنرا پیدا می‌کنند زیرا معتقد هستند فقط کسانی کـه بـه درجه استادی رسیده اند می توانند آن طور کـه لازم اسـت بـه آنها آموزش دهند و کسان دیگر آن طور کـه باید و شاید کار را راه نمی‌اندازند. مبارز هایي کـه از دیگر رشته ها مثل بوکس بـه ام ام اي می‌آیند طبق معمول سراغ یادگیری فنون کشتی و کاراته میروند و همین طور برعکس کسانی کـه از این رشته ها بـه سراغ MMA می‌آیند طبق معمول بـه سراغ کاستی هاي‌ خود می‌روند مثل بوکس.

 

تفاوت mma و ufc در چیست ؟

این سوالی اسـت کـه ذهن خیلی از علاقه مند هاي‌ این دو رشته را درگیر کرده اسـت، دراین مورد باید بدانید کـه UFC یک سازمان نسبتا خصوصی اسـت کـه درسال 1993 تاسیس شده و برگزاری مسابقات در آن محدود بـه ایالات امریکا و چند کشور محدود بـه آن اسـت و شرکت در آن برای ما ایرانی ها تا حدی غیر ممکن حساب می شود. ممکن اسـت شـما جایی تبلیغ آنرا در ایران ببینید اما بهتر اسـت بدانید این سازمان هیچ شعبه رسمی اي در ایران ندارد و تمام تبلیغاتی کـه برایش در ایران وجوددارد کلاهبرداری اسـت.

 

اما در مورد MMA باید بدانید کـه این رشته تقریباً با UFC افتتاح شد اما نسبت بـه یو اف سی از محدودیت کمتری برخوردار اسـت و شـما صرفا نیاز بـه رفتن بـه لاس وگاس برای بازی ندارید. ام ام اي همین حالا در سراسر جهان مسابقاتی دارد و حتی در ایران نیز هست، شـما موضوعی کـه شـما را در آینده کمی گیج کند این باشد کـه این رشته در ایران با اسم هاي‌ دیگری برگزار می شود.

 

مسابقات mma در ایران چیست و چگونه است

این مسابقات هیچ وقت مجوز درستی در ایران دریافت نکرد اما نا امید نشوید، مدتی پیش بود کـه خبر ثبت مجوز رشته ورزشی جدید بودیم کـه بـه اصطلاح بـه آن میکس کیک بوکسینگ می‌گویند اما در باطن کاملا مشابه ام ام اي اسـت ودر ایران نیز طرفدار هاي‌ زیادی دارد.

 

نحوه ثبت نام در مسابقات ام ام ای

در ادامه مفاهیم mma چیست باید بدانید کـه برای ثبت نام دراین نوع مسابقات راه هاي‌ زیادی وجوددارد. اول از همه ی و آسان ترین راه پیش پا این اسـت کـه در اینترنت سرچ کنید و بـه دنبال نزدیک ترین باشگاه برای ام ام اي بگردید اما هرگز پولی دراین مورد در فضای مشکوک اینترنت پرداخت نکنید.

 

چگونه وارد مسابقات mma شویم

روش دوم این اسـت کـه بـه با 118 تماس بگیرید و شماره اتحادیه ورزشی را بگیرید و از آنها اطلاعات بگیرید چرا کـه باشگاه ها و فضا هاي‌ زیادی اسـت کـه فقط بـه خاطر پول از عشق شـما بـه ورزش سو استفاده می‌کنند و حتی مجوز هاي‌ لازم برای برگزاری کلاس را ندارند.

 

شرایط ورود به مسابقات mma چیست

در نهایت مهم‌ترین چیزی کـه باید بـه خاطر بسپارید این اسـت کـه شـما برای ورود بـه این رشته حداقل باید دریک رشته رزمی یا حداقل کشتی حرفه اي شوید و سپس برای ثبت نام یا پیدا کردن کلاس هاي‌ مخصوص جست‌وجو کنید. پس اگر تازه کار هستید ابتدا خودرا دریک رشته ثابت کنید تا آمادگی لازم را پیدا کنید و یادتان باشد کـه این ورزش خشنی اسـت و بـه این اسانی بـه شـما رحم نمیکنند پس مراقب باشید.

 

معتبرترین سایت های شرط بندی mma

در ادامه این موضوع کـه mma چیست باید بگوییم کـه شـما فارغ از شرکت دراین بازی ها می‌توانید شرایطی را پیش رو داشته باشید کـه طی آن بتوانید شرط بندی را تجربه کنید! بله درست شنیدید امروزه بر روی بازی هاي‌ mma می توان شرط بندی کرد و برای اینکار حتی سایت هاي‌ ایرانی همدست بـه کار شده اند! دراین زمینه دو سایت تاینی بت و هات بت بهترین گزینه ها می باشند کـه خب توصیه می‌کنیم برای شرط بندی در انها کمی جدی‌تر وارد عمل شوید.

 

شـما حتی می توایند این مورد را در اپلیکیشن شرط بندی سایت هاي‌ معرفی شده هم تجربه کنید کـه خب یک دسترسی بدون فیلتر و سریعتر را شاهد هستید.

اینستاگرام ورزش mma

سوالات متداول در مورد رشته ورزشی mma

بازی mma ترکیب چه ورزش هایی است؟

بیشتر از همه ی از ترکیب کاراته، بوکس و کشتی اسـت.

 

آیا mma در ایران نیز هست؟

بله آن رابا اسم میکس کیک بوکسینگ می شناسند.

 

بازی کامپیوری ام ام ای نیز وجود دارد؟

نسخه با کیفیتی از بازی یو اف سی ساخته شده کـه حالتی مشابه دارد.

 

مسابقات mma از چه سالی به وجود آمد؟

این رشته ورزشی در اوایل سال 1990 هم زمان با یو اف سی سرزبان ها افتاد.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *